مصاحبه ها
موضوعات داغ

المپیاد؛ مهم مثل کنکور

دارنده مدال طلای دو دوره المپیاد کامپیوتر در گفتگو با خبرنگار پایگاه علمی خبری دانه از چالش‌های این مسیر می‌گوید.

«مبهم بودن وضعیت امتحان نهایی و تاثیرش به ضرر المپیاد بود.» امیرعلی عسگری، برنده نشان طلای المپیاد کامپیوتر 2025 در گفتگو با خبرنگار دانه از چالش‌های این مسیر می‌گوید.
به گزارش پایگاه علمی خبری دانه، المپیاد کامپیوتر 2025 با حضور شرکت‌کنندگانی از 84 کشور مرداد ماه سال جاری در کشور بولیوی برگزار شد. در این بین نمایندگان ایران با دریافت یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز موفق به کسب جایگاه ممتاز شدند.
حال امیرعلی عسگری، برنده نشان طلای المپیاد کامپیوتر 2025، که پیش‌تر در المپیاد 2024 هم موفق به دریافت نشان طلا شد، از چالش‌های این مسیر می‌گوید. او در گفتگو با خبرنگار دانه گفت: وقتی پایه هفتم بودم در مدرسه علامه حلی یک، به ما (Python) آموزش می‌دادند. مقداری با پایتون آشنا شدم. به نظرم جالب بود و ادامه دادم. رفته رفته دیدم این مسیر برایم جذابیت دارد. بعدتر متوجه المپیاد کامپیوتر شدم. از تابستان پیش از ورود به پایه نهم با شروع دوره‌هایی از سوی دوره دوم دبیرستان علامه حلی به طور جدی شروع کردم.
او درباره شیوه مطالعه خود شرح می‌دهد: فرق اصلی شیوه مطالعه برای المپیاد تاکید روی تمرین و حل مسئله است؛ منابع هم تمرینات و سوالات‌ پلتفرم‌های آنلاین برنامه نویسی بود. کلا منابع تمرینات کلاس‌های مدرسه همین سایت‌ها و پلتفرم‌ها بود.
وقتی این برنده نشان طلای المپیاد کامپیوتر به اهمیت برگزاری دوره‌های ویژه المپیاد از سوی دبیرستان نامبرده تاکید می‌کند، خبرنگار از پیشنهادهای او می‌پرسد. تنها بخش اندکی از دانش‌آموزان در سطح ملی به این آموزش‌های ویژه دسترسی دارند. پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به این منابع و امکانات دسترسی ندارند، چیست؟ به نظرم افرادی مثل من که ساکن تهران اند و در مدارس مطرح تحصیل می‌کنند، اتفاقات خوبی برایشان رخ می‌دهد؛ از همان ابتدا تا حد زیادی متوجه علاقه و استعداد خود می‌شوند و مسیر را ادامه می‌دهند؛ اما افرادی که در این شرایط نیستند مسیر سخت‌تری پیش‌رو دارند. عدالتی برقرار نیست. این شرایط فقط مختص مدارس خاص است. حال عده‌ای معتقدند این مدارس خاص باید تعطیل یا تضعیف شوند که کاملا مخالفم؛ به نظرم این راهکار اصلا درست نیست؛ به جای این بنظرم این آموزش‌ها باید در دیگر مدارس هم ترویج پیدا کند.

امیرعلی عسگری

او ادامه می‌دهد: به نظرم علاقه‌مندانی که به این شرایط دسترسی ندارند باید از منابع در اینترنت خیلی بیشتر استفاده کنند؛ ویدیو‌های آموزشی در بستر اینترنت واقعا مفید است. توصیه‌ام به علاقه‌مندان این است که برای خود المپیاد و نه برای مزایا و امتیازهای آن تلاش کنند؛ اگر فردا روزی نتیجه نگریند، این به معنی عدم استعداد و تواناییشان نیست؛ بالاخره پیش می‌آید؛ در آن زمان واقعا آسیب می‌بینیم؛ اما اگر برای علاقه در این مسیر باشند، تنها پیشرفت کردن در آن را دوست دارند.
خبرنگار دانه در ادامه گفتگو از اهمیت استعداد ذاتی در نگاه او می‌پرسد. این دارنده نشان طلای المپیاد کامپیوتر می‌گوید: تاثیر استعداد ذاتی بسیار زیاد است اما تاثیر پشتکار هم بسیار مهم است. به نظرم در این مسیر نیاز به روحیه‌ای است تا روی یک حوزه و موضوع خاص تمرکز و تلاش کنید، آن هم در دوران دبیرستان؛ همه نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند. استعداد فرد مقدار زیادی تاثیر داره اما به نظرم پشتکار جبران کننده است. می‌گویند استعداد فرد می‌تواند 20 تا 70 درصد در نتایج تاثیر گذار باشد؛ یعنی فردی با استعداد بسیار با صرف زمان کمتری به نتیجه دلخواه می‌رسد اما به نظرم فردی با استعداد ذاتی کمتر و با صرف زمان بیشتر می‌تواند به همان نتیجه برسد. بله به نظرم فرد با انگیزه و علاقه می‌تواند به نتیجه دلخواه برسد حتی اگر استعداد ذاتی چندانی نداشته باشد.
امیرعلی عسگری در ادامه گفتگو به چالش‌های مسیر از جمله شرایط مبهم امتحانات نهایی و تاثیر آن در کنکور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مسیر کنکور و المپیاد مجزا است اما شاید برای دانش‌آموزانی که مسیر کنکور را هم انتخاب می‌کنند این موضوع اذیت کننده باشد.
او با بیان اینکه احتمالا با وجود کنکور سراسری و امتحانات نهایی دیگر دانش‌آموزان فرصتی برای فکر به المپیاد ندارند، می‌گوید: به نظرم باید المپیاد به عنوان یک مسیر بیشتر مورد توجه باشد؛ مثل کنکور سراسری؛ بسیاری اطلاعات چندانی از المپیاد ندارند. همان طور که در نتایج کنکور می‌بنیم رتبه‌های برتر از شهرهای مختلف هستند اما المپیاد چون کمتر شناخته شده است افراد به این سمت نمی‌روند چون مسیر را پر ریسک می‌بینند. با ترویج بیشتر موضوع المپیاد و اهمیت آن خود به خود دانش‌آموزان بیشتر پا به این راه می‌گذارند. به نظرم برای آن که این اختلاف نتایج کمتر شود راهش ترویج بیشتر اهمیت المپیاد میان مدارس در شهرهای مختلف است.
در پایان این گفتگوی پرسش رایج این روزها طرح شد.« به نظر شما آیا هوش مصنوعی در آینده جای انسان‌‌ها را می‌گیرد؟»
دارنده نشان طلای دو دوره المپیاد کامیپیوتر در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به نظرم باید منتظر ماند و دید AI به چه سمتی می‌رود. با توجه به چیزهایی که تا الان دیدیم و کارهایی که تا الان انجام دادند، اعتقاد دارم هوش مصنوعی تا حد زیادی جای انسان‌ها را می‌گیرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا