
به نقل از زاکانی اولین قطار بومی مترو در دهه فجر به ریل خواهد افتاد.
بالاخره پس از 18 سال انتظار، نخستین واگن متروی ساخت داخل ایران به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید. تلاش برای بومیسازی قطارهای مترو از سال 1388 با هدف ساخت واگن پارس آغاز شد و با توجه به اهمیت بالای ایمنی، تمامی آزمونها با دقت فراوان انجام شد. با این حال، به دلایلی تولید این واگنها با وقفه مواجه شد که خوشبختانه پس از گذشت چند سال، مجدداً از سر گرفته شد.
حسین افشین، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در خصوص روند بومیسازی این واگنها توضیح داد: «در تمامی مراحل ساخت از جمله مکانیک، دینامیک و طراحی، تلاش شده است تا حداکثر از قطعات داخلی استفاده شود. هدف ما این است که مردم شاهد کیفیت بالای محصولات داخلی باشند و به آنها اعتماد کنند. همچنین، در طراحی این واگنها از نمادهای ایرانی و اسلامی مانند برج میلاد و تصاویر مفاخر ایرانی استفاده شده است تا هویت ایرانی آنها حفظ شود. خوشبختانه امروز به بیش از 85 درصد بومیسازی در ساخت این واگنها دست یافتهایم.»

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در خصوص بومیسازی واگنهای مترو نکات مهمی را مطرح کرد. ایشان بر اهمیت مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقل روزانه برای شهروندان تأکید کردند و اعلام نمودند که امروز برای اولین بار شاهد بهرهبرداری از واگنهای متروی کاملا بومی خواهیم بود که بیش از 85 درصد قطعات آنها در داخل کشور تولید شده و همه آزمونهای ایمنی داخلی و خارجی را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند.
شهرداری تهران در نظر دارد خطوط 8 و 9 مترو را احداث کرده و قرارداد خط 10 نیز منعقد شده است. همچنین، خط اکسپرس مترو برای اتصال جنوب شرق به شمال غرب تهران در دستور کار قرار دارد که تردد ساکنان شهرستانهای اطراف را تسهیل خواهد کرد. با توجه به این گسترش شبکه مترو، نیاز به 188 کیلومتر خط جدید و حدود 8000 واگن در ده سال آینده احساس میشود که 4000 واگن آن برای تهران در نظر گرفته شده است. بدون شک، تولید داخلی این واگنها نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت خدماترسانی مترو ایفا خواهد کرد.
اهمیت این بومی سازی در چیست
بومیسازی واگنهای مترو نه تنها باعث کاهش هزینهها و صرفهجویی ارزی شده است، بلکه به ایجاد اشتغال و ارتقای فناوری در کشور نیز کمک کرده است. تولید این واگنها با کیفیت بالا و قیمتی بسیار کمتر از نمونههای خارجی، افتخار بزرگی برای صنعتگران و کارگران ایرانی است. این دستاورد مهم، جایگاه ایران را در عرصه تولید قطعات ریلی ارتقا داده و باعث خواهد شد تا کشورهای دیگر به دنبال استفاده از فناوری بومی ایران باشند.
اولین رام قطار متروی بومی در دهه فجر انقلاب اسلامی به بهرهبرداری خواهد رسید و رامهای بعدی نیز در اسفند ماه سال آینده به شبکه مترو اضافه خواهند شد.

آینده
با وجود تمام دستاوردهای حاصل شده، هنوز چالشهایی پیش روی صنعت ریلی کشور وجود دارد. از جمله این چالشها میتوان به نیاز به سرمایهگذاری بیشتر برای توسعه شبکه ریلی، تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد زیرساختهای مناسب اشاره کرد. با این حال، با توجه به پتانسیلهای موجود و عزم ملی، میتوان بر این چالشها غلبه کرد و آیندهای روشن برای حمل و نقل ریلی کشور رقم زد.